Als softwareleverancier streeft GRIP Facility naar een toekomst waarin facilitair contractmanagement eenvoudig, efficiënt en voor alle betrokkenen toegankelijk is. Het platform ziet zichzelf als de fundering: met behulp van slimme technologie maakt GRIP het mogelijk om data uit verschillende contracten te analyseren en te vergelijken. Dat geeft facilitaire afdelingen extra mogelijkheden. Het verschaft meer inzicht in de prestaties van individuele contracten. Maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat het totale facilitaire beheer kan bijdragen aan de strategische doelen van een organisatie.
‘Als je informatie van verschillende leveranciers in één platform bijeen brengt en aan elkaar verbindt, krijg je interessante inzichten’, stelt Stephan Simons, managing partner van GRIP. ‘Het platform is een slim stuurinstrument. Je kunt er niet alleen de kwaliteit van de dienstverlening mee verbeteren en gemakkelijk managementinformatie analyseren, maar je kunt er ook de samenwerking tussen contractpartners mee optimaliseren.’
Meer inzicht door contractintegratie
Hij haalt een praktijkvoorbeeld aan: ‘Als diverse KPI-data van verschillende leveranciers op een vergelijkbare manier worden geïmporteerd, krijg je in het dashboard een goed overzicht van alle contracten. Dat stelt de facilitair manager in staat om kwalitatieve prestaties met elkaar te vergelijken en waar nodig bij te sturen.’
‘Uiteraard kun je dit uitbreiden naar alle denkbare diensten’, vervolgt Simons. ‘Natuurlijk is niet alles tot in detail vergelijkbaar, maar de hoofdlijnen vaak wel. Het streven zou erop gericht moeten zijn om zo veel mogelijk dezelfde data te verzamelen over uitgaven, kwaliteit, duurzaamheid en prestaties van alle contractpartners. Want dan kun je gemakkelijker analyseren en kansen identificeren.’
Samenwerking in de keten
Simons ziet bij steeds meer organisaties de wens ontstaan om facilitaire dienstverleners meer met elkaar te laten samenwerken. ‘Enerzijds om gezamenlijke facilitaire doelstellingen te behalen, zoals KPI’s op het gebied van duurzaamheid. Anderzijds om elkaar aan te moedigen om de gebouwbeleving te optimaliseren.’
GRIP faciliteert die digitale ketensamenwerking. ‘Ons platform biedt de mogelijkheid om eenvoudig met elkaar te communiceren. Partijen kunnen documenten delen, gemaakte afspraken en prestaties inzien en contracten gezamenlijk beheren. Dat vermindert de administratieve lasten en versnelt besluitvorming. Als organisaties en contractpartners gemakkelijk onderling data kunnen inzien, kunnen ze ook beter samenwerken. Ze leren van elkaars prestaties.’