Kantoorbeleving


Nespresso Kantoorbeleving

Premium koffie als gespreksopener

Nederland is wereldwijd koploper in thuiswerken. De Nederlandse werknemer moet meer en meer worden verleid richting kantoor. Koffie is een essentieel onderdeel in de aantrekkingskracht van de centrale werkomgeving. Sterker nog, variatie in smaken en typen koffie brengt collegiale gesprekken versneld op gang.

De optimale balans tussen thuis en op kantoor werken: welke organisatie zoekt er niet naar? Enerzijds is er de erkenning dat thuiswerken bij werknemers zorgt voor een betere balans tussen werk en privé. Onderzoeken van instituten als TNO en CBS onderschrijven dat. Werknemers geven bovendien aan thuis productiever te zijn dan op kantoor. Anderzijds verlangen teams en organisaties naar meer teamgeest en verbinding. ‘Het is belangrijk om persoonlijke werkrelaties met collega’s op te bouwen’, zegt Judith van der Star, marketingmanager B2B bij Nespresso.

War on talent

Een aantrekkelijke kantooromgeving is tegelijkertijd noodzakelijk voor het aantrekken en behouden van goed personeel, voegt ze eraan toe. ‘De sfeer en cultuur van een organisatie zijn allang niet meer de verantwoordelijkheid van HR alleen. Ze worden sterk beïnvloed door de faciliteiten op kantoor.’

Een derde reden om de kantooromgeving te upgraden ligt in de hogere eisen die mensen stellen. ‘Zo zijn we de afgelopen 15 jaar zowel thuis als in de horeca hoogwaardiger koffie gaan drinken. Die kwaliteit willen we op onze werkplek terugzien.’

Meer keuzevrijheid

Waar oploskoffie in de ban is gegaan, wordt nog vaak gekozen voor compromis-koffie, ziet Van der Star. ‘Het veilige midden: één of twee soorten waar de meerderheid redelijk tevreden mee is. Maar je wilt dat iedereen blij wordt van een bezoek aan kantoor en dus ook van de koffie daar. Zo veel mensen, zo veel wensen. De een houdt van krachtige koffie, de ander wil het wat milder of juist fruitiger. Het mag wat spannender allemaal.’

Bovendien experimenteert de jongere generatie meer op koffiegebied, voegt ze eraan toe. ‘Dit maakt dat variatie op koffiegebied een nog grotere, onderscheidende factor is.’

‘De jongere generatie experimenteert meer op koffiegebied’

Zelfs in de drukste koffiecorner

Veel facilitair managers en inkopers denken bij de naam Nespresso aan een kleine machine met capsules, hooguit geschikt voor een vergaderzaal. Van der Star wil dat beeld bijstellen. ‘Wij hebben een breed scala aan koffiemachines, waarmee je tot wel 18 verschillende koffiesoorten kunt schenken. Ook voor de drukste en grootste koffiecorner heeft Nespresso een totaaloplossing.’

Naast diversiteit in smaken kunnen deze machines variëren in consumptietypes als espresso, cappuccino en lungo, maar ook in verschillende sterktes en smaaktonen. ‘Denk aan een écht goede, niet instant decafé of een caramel latte in de middag. De mogelijkheden zijn eindeloos. ‘Wat drink jij?’ wordt zo een leuke en laagdrempelige gespreksopener in de koffiecorner.’

Duurzaam als randvoorwaarde

Er kleeft wel een absolute randvoorwaarde aan premium koffie op kantoor. ‘De voorziening moet wel duurzaam zijn. Dat is allang geen trend meer maar een hygiënefactor.’ Volgens Van der Star hebben facilitaire professionals veel kennis op dit onderwerp opgebouwd. ‘Zij kijken verder dan gecertificeerde ingrediënten of het Fairtrade-label. Het gaat om alle inspanningen die je in de gehele keten doet.’

Ze zegt hier uren over te kunnen praten, maar beperkt zich hier tot twee bedreigingen voor de koffie-industrie. De eerste is klimaatverandering. ‘De opwarming van de aarde is, samen met extreme regen of aanhoudende droogte, een bedreiging voor koffieplantages.’ Daarom zet Nespresso, samen met de boeren en ‘agronomisten’, in op regeneratieve landbouw. Voorbeelden zijn de aanleg van schaduwbeplanting om de temperatuur te controleren, meer biodiversiteit om vruchtbaarheid van de grond te bevorderen, natuurlijke alternatieven voor pesticiden en het reduceren van waterverbruik.

Pensioenvoorziening

Een tweede grote bedreiging is dat de gemiddelde leeftijd van koffieboeren 57 jaar is en ze vaak geen pensioen hebben opgebouwd. ‘Wij hebben bijvoorbeeld in Colombia een pensioenplan opgezet voor boeren om geld te sparen voor hun pensioen. Met dit pensioenfonds zorgen we voor de lokale community. In combinatie met innovatie en het verbouwen van toekomstbestendige koffie wordt het vak aantrekkelijker voor de jongere generaties.’

‘Premium koffie moet wel duurzaam zijn’

CO2-footprint

In het certificaat B Corp vindt Nespresso bevestiging van z’n inspanningen op het gebied van duurzaamheid. ‘Bedrijven die B Corp zijn hebben duurzaamheid als intrinsieke waarde in alles wat ze doen. Dit certificaat is geen einddoel. Het is een vertrekpunt en vereist dat we continu stappen blijven zetten om verder te verduurzamen. Daar zetten we ons iedere dag voor in.’

Het in kaart brengen en reduceren van de CO2-footprint is voor veel organisaties belangrijk. Ze wijst daarom op het feit dat een Nespresso-capsulemachine een 24% lagere CO2-footprint heeft dan een volautomatische bonenmachine. ‘Dit komt onder meer doordat we per kopje koffie precies de juiste hoeveelheid koffie, water en energie gebruiken. Premium koffie is een mooi visitekaartje, maar het moet wel duurzaam zijn.’

Dit artikel is gesponsord door Nespresso.