Horen, zien en ruiken
Biophilic design kan worden toegepast in elke organisatie, met een variërend budget. ‘Hoe meer natuurlijke elementen, hoe groter het effect.’ Als er onvoldoende ruimte voor is, kan slimme technologie alsnog een natuurlijke omgeving nabootsen. Hij wijst op effecten als geurondersteuning en afbeeldingen. ‘Niet alleen levend groen, zoals planten, draagt bij aan herstel van stress. Visuele vertalingen van de natuur hebben ook impact. Denk aan natuurbeelden op tv-schermen, wanden, akoestische panelen en zelfs het bureaublad van je laptop.’
Soundmasking is een ander voorbeeld: kunstmatige achtergrondgeluiden van bijvoorbeeld vogels of een waterfontein. Die dempen het geluid van afleidende gesprekken. ‘Geluidsoverlast is vaak de grootste irritatiefactor in een open werkomgeving’, weet de Wit. ‘Lawaai in een kantoortuin veroorzaakt stress en presenteïsme: lichamelijk ben je aanwezig, maar je gedachten zijn elders.’
Natuurlijke behoefte aan afwisseling
De West pleit aanvullend voor variatie in werkplekken. ‘Een kantoortuin met slechts één type werkplek is een eentonige en demotiverende werkomgeving. Variatie sluit aan bij onze natuurlijke drang naar afwisseling. Bied medewerkers de mogelijkheid om hun werkplek af te stemmen op hun behoefte en voorkeur. Zoals stille zones voor geconcentreerd werk, samenwerkingsruimtes voor teamoverleg en informele zithoeken voor creatieve brainstormsessies.’
Variatie is om nog een andere reden belangrijk: vier generaties op één werkvloer. ‘Na de babyboomers, generatie Y en de millennials ontvangen we nu ook Gen Z op de arbeidsmarkt. Elke generatie heeft andere drijfveren. Babyboomers leven om te werken, terwijl generatie Z werkt om te leven. Als je als organisatie niet voldoet aan de wensen en behoeften van deze generatie, ben je ze kwijt.’