Het ‘nieuwe’ werken


Ralph Eradus, operationeel directeur, en Eva Sack-Fopma, HR-directeur bij EW Facility Services

‘FM: Het is net houden van’
 

Samenwerken in facility management lijkt soms net op een huwelijk. Je begint vol verwachtingen aan iets nieuws, leert elkaar kennen, groeit naar elkaar toe en bouwt samen aan iets dat lang meegaat. Ralph Eradus, operationeel directeur bij EW Facility Services, en HR-directeur Eva Sack-Fopma zien dat succesvolle samenwerking draait om precies dat: investeren in de relatie. Met aandacht voor elkaar, een flexibele houding én technologie die je daarbij ondersteunt.

Elke succesvolle relatie draait om aandacht voor elkaar. Belangstelling tonen, begrijpen wat de ander nodig heeft én zorgen dat diegene zich gezien en gehoord voelt. Bij EW Facility Services begint dat met aandacht voor de eigen medewerkers, vertelt Sack-Fopma. Bijvoorbeeld door te zorgen dat iedere medewerker altijd terecht kan bij een leidinggevende. Of door te investeren in opleiding en ontwikkeling, zodat medewerkers kunnen doorgroeien op een manier die bij hen past. Zo beschikken ze over alle kennis en kunde om hun werk zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

Houden van je werk

De medewerkers kunnen op deze manier hun persoonlijke aandacht richten op de eindgebruikers. ‘Gastvrijheid zit niet alleen in het DNA van EW, maar ook in dat van onze medewerkers’, zegt Eradus. ‘Dat zit ‘m in kleine dingen als een vriendelijke glimlach, een welkomstwoordje, het openhouden van de deur voor iemand of het oprapen van een propje dat je tegenkomt als je na je werkdag naar de uitgang loopt. Dat is geen kunstje dat je kunt aanleren, maar een gevoel dat ontstaat wanneer mensen houden van hun werk. Doordat ze zich daar fijn, gezien en gehoord voelen. En doordat ze de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen op een manier die bij hen past.’

‘In de schoonmaakbranche gaat het vaak over zaken als KPI’s en productienormen’, voegt hij daaraan toe. ‘Wij geloven dat je juist met aandacht, de menselijke maat en flexibiliteit het verschil kunt maken.’

‘Gastvrijheid zit niet alleen in het DNA van EW, maar ook in dat van onze medewerkers’

Samen zorgen voor fijn werk

Die flexibiliteit komt in verschillende vormen. Bijvoorbeeld in de manier waarop je met medewerkers omgaat. Sack-Fopma zegt: ‘Uiteindelijk is het het allerbelangrijkste dat onze medewerkers op de werkvloer bij de opdrachtgever hun werk goed kunnen uitvoeren. We zorgen er samen voor dat iemand z’n werk met plezier kan blijven doen. Dus als iemands individuele situatie vraagt om een beetje extra hulp of om het tijdelijk anders inrichten van het werk, dan doen we dat. Het resultaat? Veel lange dienstverbanden en mensen die trots zijn op hun werk.’

Video place holder, accept cookies to play

Snel schakelen

Flexibiliteit is ook cruciaal voor een goede dienstverlening, vertelt Eradus. ‘De wereld om ons heen is onstuimig en dat vraagt om creativiteit en snel kunnen schakelen. Bijvoorbeeld omdat de bezetting van panden continu fluctueert. EW is ontstaan vanuit de hotellerie en daardoor kunnen wij als geen ander efficiënt op- en afschalen om in te spelen op piekdruktes. Of het nu gaat om hotels, theaters, zorginstellingen of kantoren: het is cruciaal om te zorgen dat de juiste mensen, op het juiste moment op de juiste plek beschikbaar zijn.’

In de afgelopen jaren heeft EW geïnvesteerd in een eigen flexibele schil om mee te blijven bewegen met de behoefte van haar klanten. Sack-Fopma: ‘Bijna 95 procent van alle mensen die voor ons werken, is ook daadwerkelijk bij ons in dienst. Dat zorgt niet alleen voor continuïteit, maar ook voor een constante hoge kwaliteit. Want ze zijn meer betrokken, loyaal en beschikken over de juiste kennis en kunde.’

‘De menselijke maat is belangrijker dan ooit’

SmartFM als facilitator

Voor een goede samenwerking zijn aandacht en flexibiliteit dus key, zo blijkt uit hun verhaal. Technologie speelt hierin een belangrijke rol en kan dit versterken. ‘Zo levert sensoring waardevolle data en inzichten op over de bezetting van panden, waardoor er nóg beter ingespeeld kan worden op piekbehoeften. We zien nu al dat dit leidt tot een kwaliteitsverhoging en betere schoonbeleving van eindgebruikers’, illustreert Eradus.

Hij vervolgt: ‘Daarnaast zorgt de automatisering van bijvoorbeeld planningsprocessen ervoor dat leidinggevenden veel minder tijd kwijt zijn aan het maken van roosters. Daardoor ontstaat er meer ruimte om een praatje te maken en persoonlijke aandacht te bieden. Datzelfde geldt natuurlijk voor de schoonmakers zelf: door de inzet van robots kunnen zij meer toegevoegde waarde bieden in de vorm van gastvrijheid of doordat ze flexibeler zijn en meer adhoc-werkzaamheden kunnen oppakken.’

Ook op HR-gebied versterkt technologie juist de persoonlijke aandacht. Sack-Fopma: ‘We beschikken over veel data en dat helpt ons om beter te begrijpen wat er speelt. Zo kunnen we duurzame verbeteringen realiseren. Door bijvoorbeeld te signaleren waar processen slimmer kunnen of waar we kunnen ondersteunen als dat nodig is. We blijven in gesprek met onze medewerkers en laten technologie en data bijdragen aan hun werkplezier en ontwikkeling.’ Ze benoemt ook het interne, digitale platform Happy. ‘Daarop kunnen wij bijvoorbeeld belangrijke nieuwsberichten of informatie delen, maar kunnen medewerkers ook leuke berichten plaatsen. Ook dat zorgt weer voor een extra stukje verbinding.’

‘De wereld om ons heen is onstuimig en digitaliseert steeds verder’, besluit Eradus. ‘Maar de menselijke maat blijft onverminderd belangrijk. Sterker nog: het is belangrijker dan ooit. Persoonlijke aandacht is wat een samenwerking sterk maakt, net als in elke andere relatie.’

Kortom, de toekomst van FM draait om het blijven investeren in elkaar met vertrouwen, open communicatie en de bereidheid om mee te bewegen met wat de ander nodig heeft. Organisaties die daarin de balans vinden bepalen de standaard voor 2026.

Dit artikel is gesponsord door EW Facility Services.