De hybride werkplek van de toekomst


Remco Martens, CCO bij ISS Facility Services Nederland

'FM als gesprekspartner op directieniveau'

Het moderne kantoor biedt meer dan alleen een werkplek. In de hybride realiteit draait het om een “werkwereld” die alle faciliteiten – van schoonmaak tot catering en hospitality – samenbrengt tot een totaalbeleving voor medewerkers. Volgens Remco Martens, Chief Commercial Officer bij ISS Facility Services Nederland, maakt die holistische benadering facility management strategisch relevanter dan ooit. ‘FM ligt op de directietafel omdat het direct bijdraagt aan strategische organisatiedoelen als talentbehoud, vitaliteit en duurzaamheid. We brengen vooruitgang.’

Hybride werken is inmiddels de norm. Toch hechten werknemers nog altijd veel belang aan het kantoor, blijkt uit grootschalig onderzoek van ISS onder ruim 11.000 werknemers in vijftien landen. ‘Verrassend genoeg bleek dat vooral jongeren graag naar kantoor willen gaan’, vertelt Martens. ‘Maar niet om in stilte achter een bureau e-mailtjes te tikken. Het gaat vooral om samenwerken en contact hebben met collega’s. Verbinding is het toverwoord: het kantoor is een ontmoetingsplek.’

Van werkplek naar werkwereld

Om aan die veranderde behoefte te voldoen, moeten werkgevers verder kijken dan het inrichten van een prettige werkplek. Martens spreekt dan ook liever over een “werkwereld”. ‘Het gaat om de gehele beleving van het kantoor’, zegt hij. ‘Dat begint natuurlijk bij de inrichting van het pand: zijn er genoeg plekken om samen te werken of om juist individueel aan de gang te kunnen? Maar het gaat veel verder dan alleen die werkplek waar je je laptop neerzet om te kunnen werken. Alle faciliteiten spelen een cruciale rol. Hoe kun je je werknemers zo optimaal mogelijk verzorgen? Van het moment dat ze ’s ochtends vertrekken richting kantoor tot het moment dat ze weer thuiskomen?’

Dat vraagt om meer dan een mooi kleurtje op de muur of een ergonomische bureaustoel, wordt al snel duidelijk uit zijn verhaal. ‘Zo kwam uit het onderzoek naar voren dat goede catering enorm belangrijk is. Maar ook zaken als: zijn er sportfaciliteiten? Genoeg parkeerplekken? En wat wordt er gedaan op het gebied van duurzaamheid? Alle facilitaire diensten, van inrichting, catering en schoonmaak tot aan hospitality en techniek, moeten samenwerken om één beleving te creëren voor de kantoorgebruiker.’

Martens benadrukt dat juist die samenhang tussen de verschillende facilitaire diensten het verschil maakt. ‘Je kunt een ruimte perfect schoonmaken, maar als de koffie niet lekker is of de temperatuur niet goed, dan klopt het totaalplaatje niet. Alleen door die diensten goed op elkaar af te stemmen, kun je het gevoel van een fijn, warm welkom creëren.’

‘Verbinding is het toverwoord: het kantoor is een ontmoetingsplek’

Eén werkwereld, één team

Die onderlinge afstemming vraagt volgens Martens ook om een andere manier van organiseren en inkopen. ‘Vroeger werden diensten als schoonmaak, catering en techniek vaak los bij verschillende leveranciers ondergebracht’, zegt hij. ‘Maar dan blijft het toch een optelsom van afzonderlijke diensten. Je mist de samenhang die nodig is om één beleving te creëren en om elkaar te versterken.’

Steeds meer organisaties kiezen er daarom voor om hun facilitaire diensten te bundelen bij één leverancier: Integrated FM. Martens: ‘Als één partij de regie voert, kun je die samenhang echt waarmaken. Dan wordt de schoonmaker niet alleen verantwoordelijk voor een schone werkplek, maar is hij onderdeel van het geheel.’ Die vaak datagedreven, geïntegreerde aanpak zorgt daardoor niet alleen voor een soepelere operatie, maar ook voor meer betrokkenheid op de werkvloer. Iedereen werkt vanuit dezelfde gedachte: hoe dragen wij samen bij aan de ideale werkwereld voor de medewerkers van onze opdrachtgever. Dat creëert trots, eigenaarschap en een betere ervaring voor de eindgebruiker.

Video place holder, accept cookies to play

De strategische waarde van FM

Facility management krijgt hierdoor meer strategische waarde voor organisaties, ziet Martens. ‘FM wordt opeens een belangrijk onderwerp aan de directietafel, omdat we op veel verschillende manier bijdragen aan de strategische doelen van een organisatie.’

Zo noemt hij duurzaamheid. Iets waar werknemers – vooral uit de jongere generatie, zo bevestigde het onderzoek van ISS nog maar eens – steeds meer belang aan hechten. ‘Daar kun je met al je facilitaire diensten echt een verschil maken. Bijvoorbeeld door bij de catering meer vegan-opties te bieden en actief in te zetten op het verminderen van voedselverspilling, door bij de schoonmaak te werken met gecertificeerde, milieuvriendelijke reinigingsmiddelen en door het binnenklimaat op een energieneutrale manier in te richten. Door al die losse initiatieven bij elkaar op te tellen, wordt ineens duidelijk hoeveel impact FM heeft.’

Een ander voorbeeld van Martens is het terugdringen van verzuim. Ook hier kunnen veel facilitaire diensten een bijdrage aan leveren: denk aan het zorgen voor een gezond binnenklimaat, gezonde voeding, goede hygiëne en het bieden van sportfaciliteiten.

‘Alleen door de verschillende facilitaire diensten goed op elkaar af te stemmen, kun je het gevoel van een fijn, warm welkom creëren’

Een doordachte werkomgeving is bovendien een krachtig instrument in de strijd om talent. ‘In de war on talent kijken potentiële werknemers naar veel meer dan alleen arbeidsvoorwaarden of functie-inhoud’, ziet Martens. ‘Mensen willen werken bij een organisatie waar ze zich gezien en verzorgd voelen. Waar aandacht is voor gezondheid, duurzaamheid en welzijn. Dat gevoel weegt voor jongere generaties zwaarder dan ooit.’

Totaalbeleving

Kortom: de “werkwereld” waar Martens over spreekt, is niet zomaar een verzameling facilitaire diensten, maar een zorgvuldig georkestreerde beleving waarin alles samenkomt. ‘Het gaat om het samenspel’, besluit hij. ‘Als je dat goed doet, creëer je een omgeving waar mensen graag komen, zich prettig voelen en daardoor, zoals wij zeggen, de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Dat is wat de werkwereld van de toekomst definieert.’

Dit artikel is gesponsord door ISS Facility Services Nederland.