Hybride werken is inmiddels de norm. Toch hechten werknemers nog altijd veel belang aan het kantoor, blijkt uit grootschalig onderzoek van ISS onder ruim 11.000 werknemers in vijftien landen. ‘Verrassend genoeg bleek dat vooral jongeren graag naar kantoor willen gaan’, vertelt Martens. ‘Maar niet om in stilte achter een bureau e-mailtjes te tikken. Het gaat vooral om samenwerken en contact hebben met collega’s. Verbinding is het toverwoord: het kantoor is een ontmoetingsplek.’
Van werkplek naar werkwereld
Om aan die veranderde behoefte te voldoen, moeten werkgevers verder kijken dan het inrichten van een prettige werkplek. Martens spreekt dan ook liever over een “werkwereld”. ‘Het gaat om de gehele beleving van het kantoor’, zegt hij. ‘Dat begint natuurlijk bij de inrichting van het pand: zijn er genoeg plekken om samen te werken of om juist individueel aan de gang te kunnen? Maar het gaat veel verder dan alleen die werkplek waar je je laptop neerzet om te kunnen werken. Alle faciliteiten spelen een cruciale rol. Hoe kun je je werknemers zo optimaal mogelijk verzorgen? Van het moment dat ze ’s ochtends vertrekken richting kantoor tot het moment dat ze weer thuiskomen?’
Dat vraagt om meer dan een mooi kleurtje op de muur of een ergonomische bureaustoel, wordt al snel duidelijk uit zijn verhaal. ‘Zo kwam uit het onderzoek naar voren dat goede catering enorm belangrijk is. Maar ook zaken als: zijn er sportfaciliteiten? Genoeg parkeerplekken? En wat wordt er gedaan op het gebied van duurzaamheid? Alle facilitaire diensten, van inrichting, catering en schoonmaak tot aan hospitality en techniek, moeten samenwerken om één beleving te creëren voor de kantoorgebruiker.’
Martens benadrukt dat juist die samenhang tussen de verschillende facilitaire diensten het verschil maakt. ‘Je kunt een ruimte perfect schoonmaken, maar als de koffie niet lekker is of de temperatuur niet goed, dan klopt het totaalplaatje niet. Alleen door die diensten goed op elkaar af te stemmen, kun je het gevoel van een fijn, warm welkom creëren.’