Judith van der Star, Marketing Manager B2B bij Nespresso
‘Een hotelwaardige kantoorbeleving? Dat bereik je alleen met écht goede koffie’
De manier waarop medewerkers het kantoor beleven, verschuift richting een vijfsterrenhotel-ervaring, ziet Judith van der Star, marketingmanager bij Nespresso. Het kantoor wordt een warme, gastvrije plek waar medewerkers zich welkom voelen en graag blijven. Goede koffie speelt hierin een sleutelrol. ‘Als je echt een bijzondere beleving wilt creëren, kom je niet weg met een mager zeventje voor de koffievoorziening. Ga voor een negen-plus!’
Het kantoor verschuift van een functionele werkplek naar een inspirerende en uitnodigende omgeving, waar het voor medewerkers haast voelt alsof ze zich in een vijfsterrenhotel bevinden. Van der Star: ‘Het moet voor medewerkers een bijzondere ervaring worden om op kantoor te zijn. Het wordt een plek waar ze zich welkom en gewaardeerd voelen, waar ze graag willen zijn én blijven. Omdat er aandacht is voor zaken als comfort, esthetiek en sociale interactie. Bedrijven gaan daar steeds verder in en zoeken echt naar een next level, omdat we ondertussen wel weten dat de ruimte waarin je werkt allesbepalend is voor de energie die je geeft en terugkrijgt. Werken in een warme en uitnodigende omgeving maakt je creatiever, rustiger en productiever.’
Met plezier op kantoor
Bovendien zoeken veel organisaties naar manieren om medewerkers met plezier op kantoor te laten werken. Van der Star: ‘Een kantoor moet aantrekkingskracht hebben zodat medewerkers er graag naartoe willen gaan.’ Om zo’n bijzondere beleving te creëren, moet álles kloppen, zegt Van der Star. ‘Dat begint bij een warme en gastvrije entree waarbij je meteen al het gevoel krijgt dat je er welkom bent. Net als in een hotel heeft iedere ruimte op kantoor een eigen functie, waar je met faciliteiten op aan moet sluiten. Zowel in functionaliteit als in uitstraling en capaciteit.’
‘Het moet voor medewerkers een bijzondere ervaring worden om op kantoor te zijn’
Kloppend hart van de organisatie
‘Dat samenkomen, het elkaar ontmoeten en de onderlinge verbinding: dat is waar het kantoor aan moet bijdragen’, vervolgt ze haar verhaal. ‘De koffiecorner speelt hierin een sleutelrol, want juist daar ontstaan spontane ontmoetingen tussen collega’s. De ene keer wordt er nagepraat over de wedstrijd van het Nederlands elftal, en de andere keer doen ze navraag over de voortgang van een belangrijk project. Het is het kloppende hart van de organisatie waar collega’s op een informele manier verbinding maken, met elkaar in gesprek raken en ideeën uitwisselen.’
‘Bovendien is “zullen we even een koffietje doen” een veelgehoorde, laagdrempelige uitnodiging’, vervolgt Van der Star. ‘Om bij elkaar in te checken als je bijvoorbeeld merkt dat die ene collega er niet zo lekker in zit. Of als iemand liever op een informele, laagdrempelige manier contact zoekt in plaats van een vergadering in te plannen.’
Video place holder, accept cookies to play
Van een 7- naar 9+ ervaring
Kortom: koffie is een belangrijk sociaal bindmiddel. En daarom verdient het ook de nodige aandacht in het kantoor, benadrukt Van der Star. ‘Koffie is niet iets wat je met een mager zeventje wilt wegzetten. Het verdient een negen-plus-ervaring. Als je ergens op wilt indammen, doe dat dan op de minder zichtbare of tastbare zaken, maar niet op iets wat zo belangrijk en zichtbaar is als koffie. Het is juist iets waarmee je een bijzondere ervaring kunt bieden en waarmee je je kunt onderscheiden van anderen.’
Van der Star adviseert bedrijven dan ook om de koffiecorner zo uitnodigend mogelijk in te richten. Met gezellige zitjes, mooie verlichting en natuurlijk vooral: goede koffie. ‘Dat begint bij de herkomst en kwaliteit van bonen’, zegt ze. ‘Onze premium koffie begint met de selectie van de beste koffiebonen van over de hele wereld. Elke boon wordt zorgvuldig gekozen en getest om te voldoen aan onze hoge kwaliteitsnormen. Dat doen we met veel aandacht voor de boeren die de bonen telen. We vinden het belangrijk dat zij kunnen investeren in hun plantages en in de local community. Goede koffie is kwalitatief goed en goed voor mens en planeet!’ Ze vertelt dan ook trots dat Nespresso onlangs opnieuw B Corp-gecertificeerd is met 105 punten.
Voor ieder wat wils
Maar goede koffie is vooral ook lékker. ‘Smaken verschillen nu eenmaal. De één heeft het liefst gewoon een zwarte koffie, de ander geniet het meest van een cappuccino met karamelsmaak en weer een ander drinkt het liefst decafé. Hoe mooi is het als je voor iedereen de koffie kunt schenken die hij of zij het allerliefste drinkt?’, aldus Van der Star. ‘En dat met het gemak van een druk op de knop. Dat is precies zo’n detail dat het gevoel van luxe, comfort én waardering oproept.’
‘Koffie verdient een negen-plus-ervaring’
Ze merkt dat veel facility managers Nespresso vooral kennen van de kleine cupmachines. Maar dat doet geen recht aan het bedrijf en de zakelijke oplossingen die zij kan bieden. Van der Star: ‘We hebben ook prachtige, grote machines, met een capaciteit tot wel zeshonderd kopjes per uur én negentien verschillende soorten koffie. Je kunt dus naar hartenlust variëren en zo’n krachtpatser bedient ook tijdens de piekmomenten.’
Het verschil maken
De verschuiving naar een meer gastvrije hotelbeleving van het kantoor zal voorlopig alleen maar doorzetten. De functionele werkplek verandert in een omgeving waar mensen zich welkom en op hun gemak voelen. Koffie staat daarbij centraal: met de koffiecorner als laagdrempelige ontmoetingsplek waar collega’s spontaan met elkaar in gesprek raken. Maar ook om de beleving van een kop koffie die precíes zo is als jij hem het liefst drinkt. Dat is precies die persoonlijke, warme touch die het verschil maakt.