Tegen je systeem praten
De toekomst wordt nog interactiever. Van Laere: ‘Als een lift defect is, kan een AI-agent automatisch een ticket aanmaken, prioriteiten stellen en een technicus inplannen. Zonder menselijke tussenkomst.’ Ook de gebruikerservaring verandert. ‘Je kunt straks als facilitair professional gewoonweg tegen je systeem praten’, voorspelt Van Laere. ‘Boek een vergaderzaal voor zes personen met een flatscreen. Het systeem antwoordt dan zodanig dat je de garantie hebt dat deze ruimte voor jou is gereserveerd en communiceert dat ook naar alle deelnemers, maar wacht tot op het laatste moment. Zodat het de planning voor die dag, met alle boekingen, kan optimaliseren. Dat is het gemak dat eindgebruikers verwachten.’
Datagedreven FM
Hoe digitaal is facility management al? ‘We zien zeker vooruitgang en mooie use cases’, zegt Van Laere. ‘Maar echt data driven? Daar kunnen we nog stappen zetten. Nieuwe gebouwen worden opgeleverd met BMS-systemen, dus de druk om met die data uit de gebouwen iets te doen neemt toe. Ook omdat organisaties verwachten dat facilitaire teams bijdragen aan duurzaamheidsdoelen.’ Wie wil beginnen met datagedreven facility management, moet stapsgewijs beginnen, stelt Van Laere. ‘Begin niet met alles tegelijk’, adviseert Van Laere. ‘Kies use cases die meteen waarde toevoegen. Denk aan kosten besparen of processen optimaliseren. Zorg vervolgens dat je over het betreffende proces betrouwbare data hebt. Garbage in is namelijk nog altijd garbage out.’
Trend nu al zichtbaar
Van registreren en analyseren gaat het naar inzichten én acties. Dat is een trend die volgens Van Laere nu al zichtbaar is. ‘Open platforms, het IoT en AI vormen samen de motor van deze verandering. De volgende stap is dat systemen niet alleen vertellen wat er gebeurt, maar ook voorstellen doen en zelfs beslissingen nemen. Dat is waar facilitaire software naartoe beweegt: van informatiesysteem naar besluitvormingsplatform. Daardoor krijg je grip op je kosten, kun je acties nemen om de duurzaamheid te verbeteren en zet je een gebruikerservaring neer.’
Dit artikel is gesponsord door Planon.