Bas Rietvelt, Head of Hospitality Jaarbeurs Utrecht

Bas Rietvelt, Head of Hospitality Jaarbeurs Utrecht

‘Duurzaamheid is als evolutie: we moeten wel’

Jaarlijks weten pakweg 2,3 miljoen mensen hun weg te vinden naar Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Om inspiratie op te doen op een beurs, te dansen op de beat van Armin van Buuren of vakgenoten te ontmoeten op een congres. Natuurlijk wil je dat iedereen zich op zijn gemak voelt. Dat alles op rolletjes loopt. Om dat voor elkaar te krijgen, is flexibiliteit het sleutelwoord. Bas Rietvelt is sinds februari van dit jaar Head of Hospitality en voelde zich direct thuis. Positief kijkt hij naar de toekomst. “Op het vlak van duurzaamheid zijn al mooie stappen gezet, maar we kunnen nog veel meer doen.”

Door: Bianca Faber | Fotografie: Michiel Ton

Denk je aan Koninklijke Jaarbeurs, dan denk je aan een dynamische omgeving. Zalen gevuld met mensen, het decor voor bruisende activiteiten. Rietvelt onderstreept dat beeld. “Jaarbeurs is enorm divers. Dit is zo’n bijzondere wereld. Beurzen, vergaderingen, evenementen, een teststraat voor de GGD inrichten, van alles gebeurt hier. Van de koninklijke familie tot een bouwvakker en alles daar tussenin komt bij ons over de vloer. Al die bezoekers hebben andere wensen en verwachtingspatronen. Jaarbeurs is in staat om de dienstverlening daarop aan te passen.”

Bas Rietvelt, Head of Hospitality Jaarbeurs Utrecht
Bas Rietvelt: “Wij willen de meest duurzame eventorganisator worden.”

Diverse bezoekers, diverse medewerkers

Dat lukt door naast de vaste club medewerkers, via diverse uitzendbureaus, extra hulp in te zetten. Met daarbij de juiste mensen op de juiste plek. “Iemand die achter de bar staat en daar de mouwen opstroopt, is een ander type medewerker dan een hostess die bij een ingang staat of iemand die wijn aanprijst bij gerechten in het restaurant. De diversiteit bezoekers en evenementen is zo groot, dat je ook echt alle typen medewerkers nodig hebt. Wij passen ons heel erg aan bij het event dat plaatsvindt, op alle vlakken. Wij spelen dus ook in op pieken en dalen. De ene dag heb je 90.000 mensen in huis voor een feest en volgende dag is het leeg en galmen jouw voetstappen in de zaal. Bij een festival als A State of Trance, het eerste weekend in maart, heb je bijvoorbeeld alleen al 286 kassa’s die moeten worden bemand.”

Gevraagd en ongevraagd advies geven

Flexibiliteit is de sleutel tot succes. Dit vergt het nodige van de leidinggevende krachten binnen het team hospitality, ziet Rietvelt. “Ieder event vraagt een andere aanpak. En dat kunnen zij goed, heb ik gemerkt. Het zijn bijna net kameleons.  Ze doen alles voor de gast. Fantastisch om te zien.” Een accountmanager zet een evenement van begin tot eind op. “Dat betekent in gesprek gaan met de klant, om de beleving af te stemmen. Maar ook: gevraagd en ongevraagd advies geven. Bedenkt een klant enthousiast dat hij een trapeze door de zaal wil laten vliegen, dan is het aan de accountmanager om nee te durven zeggen als dit niet kan. Je biedt dan altijd een alternatief. Ons advies levert een betere klantbeleving op. Uiteindelijk wordt iedereen daar beter van.”

Rode draad

Rietvelt heeft zelf ook al de nodige meters gemaakt in de horeca en retail. Naast zijn opleiding aan de Middelbare Hotelschool studeerde hij hbo bedrijfskunde, terwijl hij bij Albron catering werkte. Ook is hij franchisenemer geweest bij Häagen-Dazs in Maastricht, manager bij Burger King en heeft hij een aantal jaren bij supermarktformule Spar in de retail gezeten, bij de foodservice bij citywinkels. “Het laatste anderhalf jaar heb ik gewerkt als general manager bij Starbucks. Alles wat ik in het verleden heb gedaan, komt hier weer samen. Gastvrijheid en foodservice lopen als een rode draad door mijn leven. Het anderen naar het zin maken, daar heb ik altijd veel plezier aan beleefd. ” Wat hij ook graag doet: duiken. “Heerlijk, om zo je hoofd leeg te maken.”

Voorloper zijn op het vlak van duurzaamheid

Bij Koninklijke Jaarbeurs mag hij hospitality naar een volgende stap brengen. De focus ligt op duurzaamheid. “Hoe wij als mens met de wereld omgaan, dat kan zo niet langer. Jaarbeurs neemt daar stellig positie in en wil de meest duurzame eventorganisator worden. Op alle vlakken door de organisatie heen. Van het roerstaafje in een kop koffie tot hoe je je personeel inzet.” Verantwoordelijkheid nemen op dit vlak beïnvloedt de financiële kant van het verhaal. “Soms moet je investeren in duurzaamheid. Dat kan op de korte termijn de commerciële doelstelling bijten, maar die duurzame investeringen betalen zich na verloop van tijd uit. Zo heeft Jaarbeurs in de afgelopen periode al diverse congressen en evenementen op het gebied van duurzaamheid mogen hosten.” Hij verhaalt over EventSummit, een vakbeurs voor de evenementenindustrie. Een uitgelezen kans voor gastheer Jaarbeurs om de gasten letterlijk te laten proeven aan duurzaamheid, met een vegetarisch aanbod. “Dat is goed gelukt, we hebben een mooie beurs gedraaid. Zelfs de hotdogs waren vegetarisch”, klinkt het lachend. En dan vastberaden: “Duurzaamheid is als evolutie: we moeten wel. En met deze beurs hebben we laten zien dat dat kan. Ook een borrel met vegetarische bitterballen.”

‘Gastvrijheid en foodservice lopen als een rode draad door mijn leven’

Koninklijke Jaarbeurs in cijfers

  • 1916: oprichting Jaarbeurs Utrecht
  • 1931: predicaat ‘Koninklijk’
  • 11 beurshallen
  • 30 vergaderzalen
  • 1 theater
  • 1 studio
  • 2,3 miljoen bezoekers per jaar

Peter Scholte is nieuwe chef-kok

Rietvelt vervolgt: “Op het vlak van duurzaamheid zetten we al mooie stappen, maar we kunnen nog veel meer doen. Zo willen wij in ons restaurant laten zien dat eerlijk eten lekker en zeker ook betaalbaar kan zijn.” Een geheim wapen in de keuken daarvoor is Peter Scholte, hij is per 1 maart 2023 de nieuwe chef-kok van Koninklijke Jaarbeurs. Hiervoor werkte Scholte onder meer bij Le Garage van Joop Braakhekke, The Duchess in het W hotel in Amsterdam, Spaans restaurant elBulli en hij verdiende een Michelinster als chef in Noorwegen. Rietvelt is verguld met zijn komst. “Hij heeft gekookt op sterrenniveau en heeft een duurzaam hart. Ik weet zeker dat het lukt om samen met hem en het team deze missie te laten slagen.”

Heeft het nieuwbakken Head of of Hospitality ook een eigen missie? “Ja, de restaurants zo aantrekkelijk maken dat mensen hier ook graag komen los van een beurs- of een musicalbezoek. Dat gaan wij doen door het duurzaamheidsverhaal belangrijk te maken. Ik ben heel tevreden als het lukt om dit voor elkaar te krijgen. Of als mensen mij gaan aanspreken op iets wat duurzamer of anders kan. Dat ze mij daarvoor niet meer nodig hebben. Dan is het goed, dan is mijn missie geslaagd.”