1. Denk en doe anders in het contract
“Bij aanvang van een samenwerking stappen beide partijen er doorgaans met de beste intenties, en vol vertrouwen in. Ondanks dit doen er zich altijd conflicten voor. We kunnen bijvoorbeeld belanden in een discussie over de beleving en kwaliteit van ‘schoon’. Hoe kom je hier dan samen op een goede manier uit, waarbij ieders belang in de samenwerking wordt gewaarborgd?”, vertelt Wido Haver, business development manager Asito Mobiliteit. Hoe kan dat anders? Hoe kan dit structureel worden opgelost?
Bij Asito hebben ze samen met NS Stations (Asito houdt al sinds 2014 de NS-stations schoon) een nieuw schoonmaakconcept ontwikkeld, namelijk ‘SlimSchoon’. “Het vakmanschap ligt bij ons, wij borgen zelf ons eigen proces en NS doet systeemaudits. Met andere woorden; zij beoordelen of hetgeen wij zeggen aannemelijk is. Daarvoor staat onze objectleider in nauw contact met de stationsmanager en zegt wat hij heeft geconstateerd en wat hij daaraan gaat doen”, aldus Haver. Dat is volgens hem het omgekeerde van de traditionele benadering waar de opdrachtgever de opdrachtnemer controleert. “En ja, het is een leerproces en we voeren het station voor station door. Maar het is wel een belangrijke stap in het anders denken en doen in een contract. De verhouding tussen opdrachtgever en opdrachtnemer verandert.”