Hospitality
‘De vibemanager kon weleens het beroep van de toekomst worden’. Daar zou Dionne Bakker van HTC Advies gelijk in kunnen krijgen. Het draait in onze werkomgeving namelijk steeds meer om het creëren van de juiste sfeer. Zonder echte aandacht voor de ander is gastvrijheid een wassen neus.
Kameleons
Hospitality Managers, vibemanagers of gekscherend Chefs Sfeerbeheer, ze varen allemaal op een goede dosis mensenkennis. Bas Rietveld van Koninklijke Jaarbeurs legt haarfijn uit waarom dat belangrijk is. Volgens hem is flexibiliteit de sleutel tot succes. Dat vergt het nodige van de leidinggevenden binnen het team Hospitality. “Ieder event vraagt een andere aanpak. En dat kunnen zij goed, heb ik gemerkt. Het zijn bijna net kameleons.”
Hostmanship
Het kennen van je gasten is ook van belang bij een grote gemeente als Ede. Bij de receptie en beveiliging wil de gemeente meer met ‘hostmanship’ gaan werken. Bram Friesen vertelt waarom: “De nadruk komt meer te liggen op gastvrij ontvangen in plaats van de situatie van een beveiliger achter een desk. Dat past meer bij deze tijd.”
Kennisdelen
Ook in de zorg begrijpen ze dat. Goede gastvrijheid valt of staat met een overdracht van kennis. Dat bevestigt Thijs Sluiter van zorgorganisaties Beweging 3.0. De teams Zorg en Facilitair moeten elkaar goed op de hoogte houden. Sluiters wens is om een ambiance neer te zetten die raakt aan die van zijn voormalige werkgever, Hotel Okura. “En die gaan niet voor een zeven of een acht.”
Individu versus groep
Het is dus zaak om aansluiting te blijven vinden bij de wensen en behoeften van je gasten. Welke trends we hierin kunnen ontdekken, beschrijven Cushman & Wakefield en Capgemini in het rapport The 7 Dynamics of The New Work Paradigm. Bedrijfsantropoloog Gerda Stelpstra licht toe: “Je kunt niet de individuele noden van iedereen beantwoorden, maar wel een groep faciliteren.”
Hospitality neerzetten in de werkomgeving: geen gemakkelijke opgave, maar wel een die veel voldoening oplevert. Veel leesplezier in dit nieuwste nummer van Facto.
Susan Meenhuis-Bosboom, Redacteur Facto