Als facilitair adviseur heeft Koemans al heel wat schooldirecties geadviseerd op het gebied van huisvesting, inrichting, beheer en onderhoud. Gedurende haar carrière maakte ze wat uitstapjes richting het ministerie van BZK, de gemeente Den Haag en het Stedelijk Museum Schiedam. Sinds pakweg twee jaar is ze senior facilitair adviseur en contractmanager bij Sophia Scholen in Voorhout. Met 28 locaties onder haar hoede krijgt verveling geen kans. Op haar takenlijstje staan uiteenlopende onderwerpen. “Denk aan inkoop, contracten, huur en verhuur, duurzaamheid en facility management. En dat in verschillende rollen (projectleider, procesbegeleider, adviseur en beleidsvormen) op operationeel niveau (de eerstelijnsvragen) tot strategisch niveau. Ik noem mezelf gekscherend wel eens het schaap met de vijf poten.’
De veelzijdigheid van haar functie, dat het van alles behelst, maakt het werk mooi en moeilijk tegelijkertijd. ‘Om te voorkomen dat je door de waan van de dag wordt opgeslokt, hanteer ik de 80-20-regel, waarbij de 20 procent gevuld mag worden met alle ad-hocdingen die vanuit scholen op ons bord komen te liggen of mogelijk door wet- en regelgeving onze kant op komen. In dit werk moet je ook een zachte ‘nee’ kunnen verkopen. Ik zou nooit zeggen: ‘dat doe ik niet, succes ermee’, maar ik zou wel hem of haar op weg helpen, door iemand aan te dragen die wel kan helpen of door te verwijzen naar een school die met dezelfde struggle zat. Stel dat iemand een koffieautomaat wil aankopen en ik weet dat een andere school dat net heeft gedaan, dan verwijs ik door: ga eens proefdrinken, bekijk hun offertes eens, wie weet helpt jou dat op weg.”
Transformatie naar kennisgedreven organisatie
Alles volledig bij één persoon neerleggen is onmogelijk, geeft ze aan. Daarom is het zaak om per discipline goed in kaart te brengen waar de verantwoordelijkheden liggen. ‘De grootste, en leuke, uitdaging is om daar een mooie weg in te vinden die voor iedereen passend is.’ Ze is druk doende daar een relevante bijdrage aan te leveren binnen de organisatie. “Een basis die verankerd is in de organisatie, als een soort wegwijzer binnen school. Zodat we meer proactief kunnen gaan werken in plaats van reactief. Ik zie het als een transformatie van een uitvoerende organisatie naar een meer kennisgedreven en controlerende organisatie.’