Magneet
Hoewel het Facto Congres alweer enige tijd geleden is, moet ik er nog regelmatig aan terugdenken. Waarom? Het was een topdag met een hoge opkomst en interessante sessies, onder meer over hybride werken en de veranderende functie van kantoor.
Noodzaak van een aantrekkelijke werkomgeving
Zonder andere sessies tekort te willen doen noem ik bijvoorbeeld de presentatie van Dick van Velsen en Saskia Slenders van ASML over de veranderde wereld en wat dat betekent voor FM en huisvesting. Voor de chipmachineleverancier is dat bijvoorbeeld de trend dat nieuwe medewerkers vaker buiten de regio Eindhoven gaan wonen (waardoor de afstanden woon-werkverkeer toenemen), de constatering dat een dalende gemiddelde leeftijd van medewerkers gevolgen heeft voor de wensen ten aanzien van voorzieningen en de noodzaak om met een aantrekkelijke werkomgeving inclusief relevante services, jonge, talentvolle medewerkers aan je te binden.
Fonkelnieuw
De presentatie sloot eigenlijk naadloos aan bij het gesprek dat ik onlangs samen met mijn collega Susan Meenhuis had met Marnix Mali van Booking.com over het fonkelnieuwe hoofdkantoor in Amsterdam. Kosten noch moeite zijn gespaard om een state of the art-werkomgeving te creëren, met als kernwoorden gezond, modern, duurzaam, groen, topservices en veel variatie. Een werkomgeving die medewerkers verleidt om naar kantoor te komen, die uitnodigt tot samenwerking en innovatie en die talentvolle young professionals naar het bedrijf trekt. Het kantoor als magneet dus.
Aantrekkingskracht op het kantoor wisselt
Maar in de praktijk van veel organisaties blijkt die magneet niet op alle dagen zo goed te werken. Ja, op dinsdag en donderdag gaat het prima, maar op de woensdag en vrijdag is de aantrekkingskracht een stuk minder. Interessant is dan ook het project ‘Kamelenjacht’ dat binnen de rijksoverheid een prijs heeft gewonnen in het kader van de verduurzaming van de cao. De kern van het idee is dat mensen naar kantoor komen voor andere mensen. Daarom is het nu op dinsdag en donderdag zo druk. Het is dan ook de uitdaging om ervoor te zorgen dat de woensdag en vrijdag aantrekkelijker wordt om de gang naar kantoor te maken. Hoe? Door op die dagen met kleine acties mensen naar kantoor te lokken, zodat men ervaart dat het best prettig kan zijn om er dan te werken.
#Kamelenjacht
‘Kamelenjacht’ is een mooi initiatief dat ik van harte ondersteun, niet alleen om de vierkante meters beter te benutten maar ook vanwege duurzaamheid. De initiatiefnemers hebben namelijk berekend dat als de rijksoverheid de piek in kantoorbezetting op dinsdag en donderdag met 10 procent verlaagt, er evenveel CO2 wordt bespaard als 10.000 huishoudens in een jaar uitstoten, of 750.000 bomen die een jaar groeien. Facility managers die tips hebben om medewerkers meer op de woensdag en vrijdag naar kantoor te laten gaan, nodig ik uit om hun ideeën met de redactie te delen via factomagazine@vmnmedia.nl. Via de kanalen van Facto kunnen we daar dan aandacht aan besteden, zodat collega-FM’ers daar weer van kunnen profiteren. Ik ben benieuwd!
Gerard Dessing, hoofdredacteur