Bekijk op facto.nl alle foto's van het congres
Rendang: lang laten sudderen of in de pressure cooker?
De afsluitende keynote van de dag was in handen van oud-coach van het Belgisch dameshockeyteam Niels Thijssen, die met zijn persoonlijke verhaal de zaal stil kreeg.
Hij vertelde over de lessen die hij leerde toen hij door stress van zijn werk geen fijn mens werd. Geen fijne vader meer kon zijn voor zijn 2-jarige dochter. Succesvol falen is wat hem betreft nodig om vooruit te komen. Dat kun je op vijf manieren doen:
- Meer je intuïtie volgen
- Focussen op de ander in plaats van jezelf
- Cynisme omzetten in nieuwsgierigheid
- Je beseffen dat cultuur van invloed is op iedereen.
- Zaken wat vaker laten 'sudderen' in plaats van in de 'pressure cooker' doen.
Dat laatste betekende in zijn geval wat vaker rendang (een gerecht met stoofvlees uit de Indische keuken) maken die een nacht heeft getrokken, in plaats van gebruikmaken van het snelle recept in 45 minuten, waarmee hij zijn familie confronteerde.
Hoge opkomst: 325 bezoekers
Net als de laatste jaren had het Facto congres, met wederom een inhoudelijke samenwerking met TwynstraGudde, weer een volle bak met maar liefst zo’n 325 facility professionals in de zaal. Ze gingen met elkaar in gesprek over het meer dan actuele thema van dit jaar namelijk de ‘Futureproof Workplace’.
Kennissessies
Tussen de plenaire keynotes stonden in drie rondes meerdere inhoudelijke sessies van elk 60 minuten op het programma.
Zoals twee rondetafels over duurzaamheid en circulariteit respectievelijk datagebruik in FM en sessies over de huisvesting in een snel veranderende omgeving door ASML, de verandering naar een professionele en flexibele workplace management-organisatie bij ABN Amro, de haalbaarheid van hybride sturing bij VodafoneZiggo, robotisering (zie het verslag Robots kunnen nog lang niet tippen aan schoonmaakmedewerkers), catering in de hybride kantoren van negen Haagse ministeries, de weg naar een vitale werkomgeving (Living Lab), hybride werken bij Microsoft. Of men kon deelnemen aan een spel, gepresenteerd door Marieke Borkus van Bedrijfshelden.
Daarnaast konden deelnemers in de pauzes, onder het genot van een kop koffie van Maas, kennismaken met partners Brita en Thuisbezorgd.nl en natuurlijk met elkaar.